Semester resumé del 1

Dags att uppdatera er om vad som hänt under semestern. Datorn har stått hemma och vi har verkligen haft fullt upp, så något bloggande har det inte blivit. Dessutom har jag haft mobilhaveri och sedan inköp av en ny som jag inte riktigt blivit kompis med ännu, i alla fall inte mobilens kamera. Därav dåligt med mobilbilder med... Men nu kommer det en hel massa bilder och info om våra fyra veckor av härlig gemensam ledighet!

Första veckan av semestern tillbrinagde vi i Mellerud på Vita Sannars familjecamping. Vi anlände måndag eftermiddag och hamnade precis bredvid en stor lekplats med både linbana och enorm hoppkudde. Sara vallade leksugna barn på lekplatsen medan Johan fick ordning på husvagn och annat. Fram på senkvällen var förtält med golv på plats och ett glas vin kunde avnjutas i "vardagsrummet" medan två av barnen sov och stortjejen stojade på lekplatsen med massa andra nattsuddande barn.

Husvagnen med förtältet uppe... Det tog sin tid och hjälp av hjälpsamma norrmän, men till sist var det uppe.

Maja åker på linbanan som låg precis vid husvagenen. I bakgrunden hoppkudden som varje kväll tack och lov tömdes på luft och fylldes igen på förmiddagen. Därav var ljudnivån på kvällarna helt okej trots att vi var nära lekplatsen.

Hoppkudden fylld med luft... Denna var alla tre barnen tokiga i. Mirre for som en vante när det var stora barn som hoppade, så det krävdes passning mest hela tiden...

På tisdagen bekantade vi oss lite med omgivningarna på campingen. Vi besökte tre stora lekplatser med klätterställningar, studsmattor, linbanor, gungor etc. Campingen hade även en pool som vi tog oss ett dopp i på förmiddagen. Vattnet var dock ganska kallt och Sara och Johan fick ligga i för att passa barn som vinglade läskigt nära bassängkanten. Poolen hade även en vattenrutschbana som Molly ville åka. Sara erbjöd sig att hjälpa henne och insåg först när hon satt i kanan och for neråt med Molly i famnen att vattnet var ISKALLT. Så det blev en riktig avkylning när turen stannade i minipool med lika kallt vatten. Vattnet togs direkt från Vättern...

På eftermiddagen besökte vi istället stranden, vilket var mycket lugnare... Stranden var låååånggrund. dessutom fanns det en liten "lagun" med vatten som kunnat värmas upp av solen och där var temperaturen riktigt behaglig. Alla barnen badad, men lyckligast var nog Molly.

Molly gör lyckoskutt i vattnet och Maja vågar sig ut i kallare vatten l'ngre bort.

Mirre njuter också av bad

På tisdagskvällen blev Maja pååkt av linbanan och fick väldigt ont i sin ena axel. det hela slutade med ett besök på närmaste jourvårdcentral och en eventuell spricka i nyckelbenet kunde konstateras. Mitella vid behov och lugna lekar rekommenderades för ett par veckor.

Lisa och Christer slöt upp på campingen med en hyrd husbil och fick efter lite om och men platsen precis bredvid oss. Mysigt med sällskap. Maja och Rebecka lekte mycket bra och Maja kunde efter någon dag om det gick lugnt till faktiskt både åka linbana och hoppa på luftkudden.

En av dagarna gick vi på en skogstur med medhavd matsäck. Skogen kryllade av blåbär och alla fem tjejerna plockade och åt så det stod härligan till. Mest ihärdig var nog Mirre som vi fick slita från blåbärssnåren. Hon hade nog kunnat sitta där och äta hur länge som helst.

Blåbärstjejer... som plockar blåbär i burk för att baka blåbärskaka. att vi inte har någon ugn i husvagnen bekom dem inte mycket.

Mirre in action. Att blåbär har en stoppande inverkan på magfunktionen fick vi bevis för...

Lisa och Christer styrde kosan vidare söder över efter tre dagar och tog det fina vädret med sig... Vi andra passade på att göra en del utflykter sitället. Först besökte vi viadukten i Håverös. Där möts båtar tåg och bilar på samma plats och man kan se båtar som slussas. Dock var det lite mycket vatten för att Molly skulle kunna vara lugn och stilla, så utflykten blev en aning splittrad... Roligt att se hur som helst. Vi avslutade utflykten med ett besök på Kanalmuseét, där höjdpunkten, i alla fall för Johan, var en avdelning med gamla motorer och maskiner.

Molly far fram och ser ankor och vatten överallt... Stilla blev hon först när vi köpte glass.

Andra utflyktsdagen gick till Dals Rostock där vi besökte en Örtagård med ett mysigt litet café och ett museum. Här fikade vi och åt härligt goda våfflor. När Mirre skulle sova promenerade vi i ett naturreservat där det tidigare legat ett sanatorium för Tuberkulossjuka barn. Ägaren till detta ställe byggde i parken en massa olika stenskulpturer och vi såg en drake, en stekkyrkosal och lite annat smått och gott. Massa roligt att klättra på med andra ord, för dem som tycker om just att klättra. Dagen avslutades vid Dals Rostocks station... Där stod en gång i tiden ett stationshus, som nu är uppbyggt i skala 1:2... Mycket uppskattat av barnen! Dock gav besöket Sara och Johan smått ryggvärk av att gå omkring halvböjd.

Molly i örtagården. Det fanns vatten där med...

Mirre provar en gammal toalett. potträning i antik miljö :-)

Maja leker i stationshuset och säljer biljetter till mamma och Mirre

Under skogsturen fick Molly ett antal myggbett och på morgonen när hon vaknade såg hon ut såhär:

Ögat var helt igensvullet...

Sista dagen ösregnade det och vädret spåddes fortsätta i samma anda, så vi beslöt oss för att dra hemmåt en dag tidigare än planerat. Och fortsättning på semestern kommer... en annan dag.