Paus i värmen på Liseberg. Micke, Elli och...

dsc00208 (MMS)

Paus i värmen på Liseberg. Micke, Elli och Alexander är på besök. Groteskt mycket folk, men Maja har humöret på topp ändå.

Hemma igen efter en händelserik vecka i hu...

dsc00205 (MMS)

Hemma igen efter en händelserik vecka i husvagnen. Mer info kommer...

Semester

Nu drar vi på en veckas semester med husvagnen. Närmare bestämt till Vita Sandarnas camping i Mellerud. Där får vi förhoppningsvis sällskap av goda vänner. och om vädret är på vår sida ska det badas och vistas utomhus en hel massa. Tyvärr hör det till tradition att vädret ska vara kallt och regnigt på vår semester, så jag hoppas inte på för mycket. Min ambition är att uppdatera med mobilbilder under veckan. Så tills vidare: ha en härlig sommarvecka!

5 år sedan...

I går fyllde vår stora Maja 5 år! Tänka sig, vad fort tiden går...

Mormor och morfar som kommit för att lämna husvagnen var här och sjöng med mamma vid sängen på morgonen. Stackars Mirre som sover i samma rum som storasyster såg halvt chokad ut över att vakna till skönsång. Maja öppnade paket och såg lite snopen ut över att de var så få. Men nere i köket väntade ett ENORMT paket med rosa prinsesspapper... Så det vägde upp det hela. I paketet fanns en ny cykel. Under dagen handlade vi inför kalaset som väntade på lördagen, bakade inför eftermiddagens firande samt pyntade den önskade pinatan... Maja deklarerade någon vecka innan födelsedagen att hon inte ville ha en fiskdam på sitt kalas. Nej, hon ville ha en pinata. Så Sara började den långa processen med att klä in en balong med tidingspapper och mjöl/vatten smet. Tre lager som fick torka innan nästa lager lades på. I går var det således dags att pynta med vattenfärg och silkespapper.

När alla måsten var avklarade var det dags att prova den nya fina cykeln. Tyvärr var det en aning för hög för Maja även med sadeln på den lägsta nivån, så vi beslutade oss tillsammans för att istället ta av stödhjulen på hennes lilla cykel. Den har stått ganska länge nu, då Maja tidigare i våras fick låna en springcylkel av Måns. Så det behövdes inte många försök innan hon cyklade utan problem här fram och tillbaka. Det var bara starten som var lite krånglig då hon behövde hjälp. Nu blir det till att öva på den lilla cykeln och växa lite under sommaren, så kan hon nog inviga sin nya cykel fram på sensommaren.

På sena eftermiddagen kom farmor och farfar för att fira födelsebarnet. Vi fikade med hembakade mjuka kakor samt glassbakelser med pepparkaka som Maja gjort under dagen. Mums!

I dag har det så varit kalas. 6 stora barn och 4 mindre rumlade omkring här hemma blandat med en del vuxna. Det åts korv med bröd, lektes kalaslekar, åts tårta och slog sönder pinatan. Lyckat på alla sätt och vis! Eftermiddagen tillbringade vi på lekplatsen för at springa av oss lite. Härligt att umgås hela familjen! Och det ska vi göra i 4 veckor framöver, för nu har Johan inlett sin semester. Härligt!

Molly jagar efter katten som försvinner genom häcken. Stoppar vi inte Molly försvinner hon genom häcken efter katten hon med.

Johan leker kalaslekar med barnen samtidigt som han fotar. Här ska de vara jätte glada.

Maja blåser ut ljusen på tårtan. Rosa så klart, precis som balonger, tallrikar, glas etc.

Alla barnen hann slå två omgångar med 4 slag var på pinatan innan den tills sist gick sönder...

Glad Mirre på lekplatsen efter kalaset

Regn, kan vara skönt det med

Ute ömsom duggar det, ömsom hällregnar det... Men varmt är det ändå med dryga 20 grader. Så altandörren står öppen och inbjuder till utevistelse trots regn. Lilla Mirre har dock ännu inte riktigt insett vitsen med stövlar och galonisar. Helst går hon ut i bara strumplesten, och om mamma tvingar på regnkläder blir det höga protester. Är de väl på vill hon genast gå in igen och protesterna återupptas när regnkläderna ska av igen. Besvärligt! Nu är det dock lugnet mitt på dagen, med Molly och Mirre på varsitt rum och Sara och Maja framför varsin dator. Lugnt och skönt!

Förra veckan hade Mirre tredagarsfeber, en sjuka där febern följs av små röda prickar över hela kroppen. Så dagarna var mycket stillsamma med en Mirre på uselt humör. På onsdagen kom Susie och Fredrik hit för en switsch. Fredrik tog Måns och Maja med sig hem för att pyssla och Susie och Ellen stannade här för att umgås och mysa. En mycket nöjd Maja kom hem med ett egenhändigt ihopbyggt pappersslott. Rosa såklart! Susie och Sara fick också möjlighet att prata ikapp sig en del och Sara fick metalt stöd i samvaron med en ilsken Mirre. På seneftermiddagen fick Sara smita ifrån hemmatillvaron och träffade Anna (gammal kursare som nu bor i Jönköping) för lite shopping, fika och till sist Carl Einar Häckners variete på Liseberg. Att besöka varieten tillsammans med Anna har blivit en tradition sedan 8 eller 9 år och den var lika bra i år som vanligt!

På torsdagen var det dags för Molly att besöka habiliteringen för första gången. Ett sk PEP test skulle utföras. Molly samarbetade bra och presterade väl ungefär så som förväntat. Testen var uppdelat på två tillfällen på dryga timmen och innefattade allt från pusselläggning, tornbygge, rita, blåsa såpbubblor, trä kulor på tråd, leka med lera etc mm. Farmor Barbro passade de andra två barnen här hemma under tiden och njöt av det fina vädret på baksidan. På kvällen fick Sara smita igen, denna gång för att träffa kusin Tova över ett glas vin och sedemera en spelning med gruppen Kultiration. Tyvärr började de spela först närmare midnatt, så när Sara nästan somnade ståendes var det dags att dra sig hemmåt, även om spelningen just börjat.

Fredagen bjöd på härligt väder och Sara ochg barnen packade sig iväg till Alingsås och recidens Lisa och Christer. Där åt vi god lunch, lekte, badade i sjön och avnjöt härligt god hemlagad pizza till middagen. Stefan kom förbi på en blixtvisit  och lekte glatt med barnen en stund. Bland annat hjälpte han omtänksamt Molly upp i ett av äppelträden, något han kanske fick ångra när Molly en stund senare stod och balanserade högst upp i trädet på läskigt smala grenar. Sara fick till sist klättra upp och plocka ner henne. Väl hemma hade Johan städat hela huset och lagat en god grillmiddag som avnjöts när tre trötta tjejer somnat.

Även lördagen var strålande, så efter en lugn förmiddag packade vi oss iväg till Härlanda Tjärn för ett svalkande dopp. Barnen badade så det stod härligan till. På kvällen anlände mormor och morfar för att låna husvagnen ett par dagar. Efter genomgång av husvagn på söndagsförmiddagen gav sig Sara, Maja, mormor och morfar iväg till Liseberg där även Tova slöt upp. Maja hade inledningsvis lite svårt att välja vad hon skulle åka. Antingen var kön för lång, eller så var attraktionen för läskig alternativt för tråkig... men efter någon timme eller två kom hon igång och vågade sig till och med upp i lilla Rabalder tillsammans med mormor. Sara, morfar och Tova fick sig en och annan åktur i de lite större bergodalbanorna. Tjoho! Johan och de övriga barnen gav sig av på en långpromenad, som efter närmare 3 timmar via 4H gården och flera lekplatser slutade hemma igen. Modigt gjort!

På måndagen for mormor och morfar med husvagnen mot Skåne för att hälsa på goda vänner på en camping. Sara och barnen trotsade den stekheta värmen och begav sig ut på en lekplatsrunda där hela 4 lekplatser avklarades. På den sista träffade vi en liten boxervalp som tyckte lika mycket om barnen som barnen om den., Vilken lycka! de busades, sprangs och lektes. Barnen fick till och med smaka på hundens medhavda vatten, då vårt eget tagit slut.

I går gjorde vi en tur till Slottskogen där vi träffade Tova på lekplatsen Plikta. Tova och Maja lekte på den lite mer avancerade delen av lekplatsen med kluriga klätterställningar, medan Sara försökte valla Molly och Mirre som ideligen befann sig på olika platser. Efter lek och fika tog vi oss mot säldammen och på vägen tottade vi på massor av änder, duvor, måsar och kajoir som blev matade. Lycka för Molly som verkligen inte ville lämna det paradiset!

Och idag regnar det... Ganska skönt, med en lugn dag hemma.

Molly klättrar på det mesta...

Vattenplask!

Lekplatsskoj

Mamma och Molly myser och tittar på bilder...

dsc00202 (MMS)

Mamma och Molly myser och tittar på bilder på datorn

Besök på Liseberg med mormor, morfar och Tova

dsc00200 (MMS)

Sommar, sommar, sommar

Nu har dagarna rullat på igen i en aldeles för hög hastighet. Och här på bloggen har det slarvats. Eller kanske är det sommartider och lite semester... Hur som helst, dags att göra en liten uppdatering av vad som hänt sedan sist.

Midsommarhelgen spenderade vi på Lilla Askerön mellan Orust och Tjörn ungefär. Dit for vi redan på torsdagseftermiddagen och satte upp vårt lilla husvagnsläger på första parkett med utsikt över dels havet och dels volleybollplanen. Perfekt! Senare under kvällen slöt även en husvagn till samt Lisa och Christer. Vi hade en trevlig kväll med god mat när barnen väl somnat. Ja, det här med att somna i husvagn behöver vi nog träna på... Alla trre barnen hade i omgångar svårt att komma till ro, och har en svårt så blir ju de andra också störda. Klurigt! Dessutom är det ganska så ljust i husvagnen... Så en bättre mörkläggning behöver vi fundera ut.

Hur som helst, på själva midsommarafton var det en hel del fix och trix på förmiddagen för att få allt i ordning inför festligheterna. Vi hissade flaggspel, sopade altaner, bar stolar och skalade potatis. Barnen hjälptre till efter förmåga med att samla pinnar på gräsmattan och putsade fönster. Vid 15 tiden hade nog alla anlänt och då var vi 20 vuxna och 16 barn. Vi åt sillunch ute i det otroligt vackra vädret, även om det blåste en del. Det var med andra ord ingen mening med att duka i förväg, för papperstallrikarna blåste all världens väg. Därefter var det dags att fixa midsommarstång med hjälp av några mammor och flitiga barn. Efter lite glass och jordgubbar var det dags för dans! Kvällen avslutades med grillning och lite frågelek för de vuxna. Maja som blivit lovad att vara uppe så länge hon ville satt och kippade med ögonen som sista barn uppe vid 23.30, då även hon gav upp. Sara slog på stort och var uppe in i det sista och kom isäng vid tre snåret. När morgonen dog igång vid sju var det inte bara Maja som var grusig i ögonen. Hon löste dock det hela med ett par Peltor hörselskydd och somnade gott om och sov till nio. Vi stannade på Lilla Askerön till söndag eftermiddag och fick en härlig helg med massor av sol och trevligt umgänge. Tack Stefan och Lotta för er gästfrihet!

På måndagen kom mormor Lena med tåget från Stockholm för att hänga med oss ett par dagar. Vi passade på att göra lite roliga utflykter när vi var två vuxna för ovanlighetens skull. Tisdagen, som var fantastiskt vacker tillbringades vid Härlanda Tjärn, en långgrund sjö med liten lekplats och kiosk. Till havet vågar vi oss inte ännu med tanke på Mollys vattenkärlek. Där är det ännu ganska kallt och Molly ligger helst i vattnet hela tiden, när hon inte springer efter fäglar förståss... Vi hade med oss lunch och mös på stranden till fram på eftermiddagen.

På onsadgen var vädret sämre, så då tog vi oss till Universeum där Susie, Fredrik, Måns och Ellen också slöt upp. Där fikade vi och tittade på rymdutställning, fiskar, sprang ikapp och gick balansgång m.m. Härligt ställe med stora ytor att röra sig på.

Torsdagen förgylldes med en utflykt till Hisingsparken här i närheten där vi fikade i skuggan, klättrade i berg, gick i skogen och busade på gräsmattorna. En härlig utflykt vi snart får göra om med tanke på hur nära det ligger. Kvällarna denna veckan har varit fantastiska så grillen har gått varm med olika innehåll. Vi har suttit ute till sent på kvällarna och pratat.

Lena tog tåget hemåt igen på fredagen. På kvällen var vi bortbjudna  på grillfest till en arbetskompis till Johan. Vi blev bjudna på massa gott grillat med hemgjorda röror och såser och annat gott. Hos värdparet fanns en liten 3 årig kille, så tomten var full med leksaker och barnen trivdes som fisken i vattnet. Mirre ville inte sova i vagnen även om hon var trött och alla tre tjejerna höll sig otroligt nog vakna tills vi var hemma igen vid 22 tiden.

det vackra vädret har hållt i sig och på lördagen var det dags för lite svalkande bad igen. Denna gång tog vi en eftermiddagstur till Härlanda Tjärn med medhavd middag. Inför denna tur hade Maja fått en ny badring och Molly fick överta Majas gamla, så hon simmade omkring som en säl i vattnet under glada tjut mesty hela tiden. Hemma var vi inte förrän vid halv sjutiden. Härliga sommardagar.

Sista dagen på veckan var det dags för Johan att ägna tid åt lekplatsen i området igen. De två lekplatserna har under flera månader rustats upp och snart är de klara. Ännu återstår det dock en hel del jobb. Mirre vaknade denna dag med feber, så för resten av familjen har det blivit lugna dagar med mest hemma häng. Sara har sparkat liv i sin vilande ambition att börja med Geocaching, så på söndagen gick Sara och Maja upp i skogen här ovanför och lyckades hitta en gömma. Denna innehöll till Majas glädje hårspännen, så hon bytte ett av sina mot ett nytt rosa med strass. Så fint! I går lyckades vi hitta ännu en, men sedan har vi gått bet. Sara var ute på en tur i gårkväll, men kom hem tomhänt. Här krävs det övning!

Här är det ännu lite sjukstuga, så förmiddagen idag har ägnats åt TV och dator. Ute är det växlande molninghet och kanske 18 grader. Lite kontrast till den värme som var förra veckan. Känns skönt att kunna sitta inne med gott samvete...

Mirre jazzar loss på stranden vid Härlanda Tjärn

Flaggspelet som tog sin tid och många händer att få upp. Men det hör midsommar till!

Mirre blir matad av midsommarvän under lunchen. Vet inte riktigt om hon uppskattar hjälpen...

Molly i gasen på volleybollplanen under midsommarfirandet

Idogt krans och stångfixande. Till sist fick alla var sin krans och stången blev klädd.

Tre midsommarfina tjejer. Dock fick inte kransarna sitta på särledes länge...

Molly busar med pappa!

Maja under midsommardansen.

Mirre gör sorti på midsommaraftonen efter avslutad stångdans. Dags att sova!

Och så här trött var storasyster på midsommardagen efter havsbad vid klipporna på eftermiddagen.

Molly ville på eget bevåg ha tofs idag.

dsc00198 (MMS)

Vilsen katt på besök? Hungrig vår den i al...

dsc00197 (MMS)

Vilsen katt på besök? Hungrig vår den i alla fall och barnen matade den mer än gärna. Detta var dock nog ingen bra idé, då katten hängt här mest hela tiden sedan dess. Den har mjauat till och från hela natten utanför huset... Molly är dock överlycklig! Nyss kom hon kånkande på den och ville ta med den in...