Lugn semesterlunk

I morgon bär det av på nästa semesteräventyr. Då styr vi kosan mot Tidaholm där vi ska bo på lantgård en vecka. Eller kanske snarare bo i ett hus på en lantgård. Där ska det finnas hästar, kossor, hundar, får, katter och kaniner... Vi ser med skräckblandad förtjusning fram emot hur vår Molly kommer att hantera denna vecka. Hon har ju som kännt tre stora passioner i livet: vatten, bubblor och DJUR. Risken är att vi kommer att få handskas med en Molly som är ilsk som ett bi mest hela tiden för att hon inte får klättra på hästarna, rida på hundarna och ohämmat utforska fåren. Härligt ska det bli i alla fall att få komma från stan och se lite genuin natur.

Veckan som varit har gått i semesterlugnets tecken. I måndags gjorde vi lite cykelutflykter. Då Mirre ännu är för liten att följa med på dylika äventyr fick vi dela upp oss i två grupper. Först ut var Johan och Molly som cyklade till Hornbach för att skaffa något mycket viktigt för husfixet. Därefter begav sig Sara och Maja på en cykeltur genom det närbelägna naturområdet med får och kossor till handelsträdgården i närheten för att handla nyplockade tomater och gurkor. Via en spännande lekplats med en linbana (som till och med Sara provade) hamnade de sedan på torget med en glass.

I tisdags åkte hela familjen för att hälsa på Anders, en gammal studiekamrat till Johan, och hans familj i Partille. Där bjöds vi på sju sorters hembakade kakor, muffins, bullar och sist mén inte minst en stor jordgubbstårta... Barnen var överlyckliga över att få gå på kalas igen och aldra bäst var en kaka som var ROSA. Och som om inte detta var nog plockade Anders mamma fram ett paket var till alla barnen... Vilken lycka. Besöket avslutades med lek i trädgården. Maja och Molly åt vinbär, lekte med bollar och skuttade på gäsmattan, medan Johan och Anders inspekterade tekniska hushållslösningar så som självöppnande soptunnor.

Saknaden efter stadslivet som vi levde i stan kommer över oss då och då, så i onsdags tog vi alla bussen in till stan och hamnade på Johannebergslekplatsen, vår hemmalekplats från då det begav sig. Lekplatsen var upprustad med nya fina gungor så Maja och Molly var mycket excalterade. Mirre låg på platsmattan och tittade storögt på leken. Den medhavda lunchen intogs på gräsmattan utanför "Göteborgshuset" (som Maja kallar vårt gamla hus inne i stan). Rätt som det var dök Gunnel upp (hårfrisörskan som har salong i huset vi bodde i och som är ledig på onsdagar) och erbjöd sig att klippa tjejerna. Både Maja och Molly fick sig varsin sommarkort frisyr. Så söta! Stadsturen avslutades med en promenad ner via Avenyn till bar Centro (som enligt Johan gör stans bästa kaffe).

I hällregn styrde vi i går kosan mot Alingsås och hem till Christer och Lisa för lite umgänge och mansarbete. Johan hjälpte Christer med att flytta en 300 kg tung panna, medan LIsa och Sara roddade barn och försökte prata ikapp vad som hänt på sistonne. Blåbär plockades också från deras skogstomt. Maja var ytterst ihärdig och fortsatte att plocka säkert 15v minuter efter att alla andra barnen gett upp. Bären hamnade dels i barnens magar och dels i en delikat blåbärspaj som serverades till efterrätt.

Idag ska det städas, packas, tvättas, handlas och fixas inför avfärden i morgon. Något som Sara ska börja med snart, mycket snart... men inte riktigt ännu. Först ska det njutas av lugnet mitt på dagen ett tag till.

Mirre på gott humör, som vanligt

Maja i födelsedagskläder (och med en obligatorisk kjol, som hon bär dagligen).

Molly äter rostbröd hemma hos mormor och morfar

Maja och Molly är nyklippta, men med morgonfrisyrer...

Semestertider och födelsedag

En vecka av gemensam semester med hela familjen har gått och just nu sitter Sara och Johan i soffan och har avnjutit en grilltallrik med nyplockade gurkor och tomater till det grillade köttet. Mums! I sina sängar ligger tre lyckliga tjejer som idag firat Majas 4 års dag. Läggningen tog ovanligt lång tid och det får vi nog skylla på allt socker som inmundats under kalaset. Kakor, bullar, glass och så sist men absolut inte minst den obligatoriska godispåsen i fiskdammen. Fiska fick även alla vuxna gäster göra, med napp så som anteckningsbok, smörknivar, miniräknare och andra bra att ha saker.

Men vi ska väl ta det från början... Johans semester (Sara och barnen är ju lediga för jämnan, så någon semester där kan man nog inte tala om) inleddes med en vecka med husvagn. Vi skulle utvärdera om detta sätt att semestra på kunde vara något för familjen. Det var inte lätt att få tag på en husvagn när bslutet var fattat i slutet på maj. "Hade ni ringt i januari, så kanske..." var det svar vi fick. Till slut lyckades vi dock hitta en vagn i Nol som på grund av felbokning var tillgänglig söndag eftermiddag till fredag kväll. Så sagt och gjort, på söndagseftermiddagen for vi med en fullpackad bil till Nol och hämtade upp en enorm (2,5 meter bred och 5,80 meter lång...) husvagn och fortsatte sedan mot Tenhult utanför Jönköping. Ett av testen med hela konceptet var att se hur våra barn som överlag inte uppskattar bilåkning skulle ta det hela. Färden mot Jönköping gick helt okej och vi rullade vid strax efter sju in på gästparkeringen till radhusområdet. Ja, för vi tänkte även passa på att vara lite sociala och hälsa på lite släkt och vänner i samma veva. Vi välkomnades av Anna med familj (Saras gamla studiekamrat från sjukgymnastutbildningen) som lämnade Götet för Småland för ett år sedan ungefär. Där bjöds vi på en delikat, men för barnen mycket sen middag.

Väl i husvagnen för kvällen var det dags att se hur två tjejer som inte är vana att dela rum skulle ta att sova i samma minimala rum. Maja fick sova i överslafen till en våningssäng och Molly där under i en dubbelsäng. Mirre fick ligga i sin insats till vagnen i mamma och pappas dubbelsäng och lades i ett tidigare skede inne hos Anna och Tommy för att bäras ut när lugnet väl lagt sig. Det tog väl si sådär 30 minuter av att leda tillbaka busglada barn till sina respektive sängar innan de sov gott.

Nästa dag inleddes med gemensam frukost, som sedan följdes av teaterlek, husvagnsbus och lekplatstoj för barnen. Maja och Annas äldsta dotter Moa lekte hur bra som helst, trots att de inte sett varandra på över ett år. Molly hittade Moas My Little Ponny slott och var mycket svår att locka därifrån. Efter en god lunch fortsatte färden vidare upp mot huvudstaden. Även denna tur på totalt 6 timmar gick över förväntan. Mirre hade lite svårt att sova några längre stunder, utan tog sig istället ett antal kortare powernappar.

I Stockholm satte vi upp vårt läger på mormor och morfars garageuppfart och kunde nu koppla in ström till vagnen och utnyttja dess fulla kapacitet. Första dagen i Stockholm inleddes med ett besök till den närmsta lekplatsen, då barnen med stor besvikelse kunde konstatera att komunen plockat bort den mycket populära klätterställningen/rutchkanan.  Molly hittade dock ganska omgående en annan sysselsättning genom att sätta sig i de stora vattenpölarna och kasta småsten och förundrat se på plasket som blev. På eftermiddagen for Molly och Johan till en sjö i närheten för att bada och mormor, Sara, Maja och Mirre promenerade in till Åkerberga Centrum för att shoppa. Maja fick till sin stora lycka välja sig lite leksaker i leksaksaffären. Sara hann också med en snabbis in på Lindex och hann i all hast köpa sig två toppar genom att prova dem ståendes mitt i butiken. Att bege sig in i provrum med en barnvagn med en missnöjd bebis är ingen höjdare, så vad gör man inte.

På onsdagen var vädret mycket vackert, så redan på förmiddagen satte vi Maja och Molly i skrindan och promenerade ut till solbrännan (österskärs havsbad). Alla utom Mirre fick sig ett härligt skönt dopp i havet. På eftermiddagen åkte vi in till Stocksund för att hälsa på Saras mormor som precis flyttat från den stora villan till en lägenhet. Efter lite fika i parken begav vi oss upp till villan för att se om det var några möbler eller andra saker som kunde komma till pass i vårt hem. Maja fick sig en påse med peruk, roliga hattar, byggklossar och en vacker kjol. Hon var mycket nöjd med sina fynd.

På torsdagen fyllde Maja 4 år (stora, stora tjejen. Vart tog de åren vägen...?). Hon väcktes (eller snarare väckte hon oss med ett hallååå vid 7 tiden, men låg lydigt kvar i sin säng) av skönsång av både mamma och pappa samt mormor och morfar, men var måttligt road av insatsen. Vi sjöng för högt, sa hon. På eftermiddagen väntade kalas med morbror Micke och Elli, så vi bakade tårta och pyntade med ballonger och girlanger. Maja var mycket förväntansfull och sa högtidligt vid lunchen att Micke och Elli var hennes bästa kompisar i hela världen. När det väl var dags för kalas var Maja dock inte längre så intresserad, utan hon var redan vid nästa aktivitet på schemat: hemfärden. Vid 16 tiden på eftermiddagen bar det av hemåt igen. Intentionen var att köra till Tenhult igen och avnjuta ännu en god frukost i trevliga vänners umgänge, men väl i Jönköping flöt allt på så pass bra att vi fortsatte hemåt. Vid 00.30 parkerade vi husvagen på besöksparkeringen här utanför och kunde lägga tre trötta barn i sina sängar.

Konklusionen av husvagnssemestern blir att det fungerat över förväntan. Barnen har sovit gott och det har varit skönt att slippa ha bilen fullpackad med saker. Dessutom har husvagnen möjliggjort lite mys och bus vid varje paus i bilkörningen. Så nu har redan jakten på vår egna husvagn börjat. Hur den sedan ska finansierad är en helt annan fråga...

Idag var det då dags för Majas kalas på hemmaplan. Vi pyntade även här med ballonger och girlanger och Maja gick omkring och mös: "Vad vackert det är, det är som julafton... " Gäster var farmor och farfar, Gunnel (frisören som har sin salong i samma hus som vi bodde i inne i Göteborg och som fortfarande klipper barnen och tar Maja på små spännande utflykter då och då), Christer och Lisa, med sina döttrar Rebecka (2 år) och Matilda (1 månad), samt grannpojkarna Astor och Max med deras pappa Mathias. Då tårtan i Stockholm inte uppskattades ville Maja denna gång ha en kall och inte kladdig tårta, så vi fixade två glasstårtor. Tyvärr föll inte heller dessa Maja i smaken. Trots detta var det en nöjd Maja som avslutade kvällen med att deklarera att det bästa med kalas är godispåsen.

Maja njuter av det vackra pyntet

Mirre hjälper stora storasyster att pynta

Molly njuter av bad, även om det inte alltid sker på avsedda platser.

Maja leker med sina födelsedagspresenter i duschen. leksaker man kan ha vatten i är skoj!

Maja och Elli busar.

Molly leker med My Liitle Ponny slottet.

Mirre ligger i gröngräset medan vi andra fikar i parken.

Regn, regn, regn...

Sitter här och regnet fullkomligen öser ner ute... Borde tömma diskmaskinen, damsuga, röja i köket efter våffeltillagning och inmundande (med andra ord grädde och våffelsmet högt och lågt...). Men jag hamnar här istället! Aldeles för mätt och däst för att göra något vettigt! Molly röjer i pysselgarderoben och slänger pusselbitar omkring sig, Maja leker med Mirre och Mirre låter sig lekas med... Och ute regnar det!

Idag har Sara, Maja och Mirre besökt Majas nya dagis där hon ska börja i augusti. Vi fick bara för någon dag sedan erbjudande om att låta Maja börja på kyrkans förskola. En förskola med 22 barn och 5 fröknar, jämfört med den komunala gruppen på 22 barn på 3 fröknar. Både Maja och Sara var nöjda efter besöket. Maja såg massa roliga leksakewr och Sara fick förtroende för personalen. Molly fick följa med till Johans jobb där det var städdag. Molly röjde och slängde med hjärtans lust och pappa Johan fick nog slängt mest av alla.

Två dagar i rad har vi hängt en del på en lekplats i området där det kors i taket faktiskt varit lite barn och andra föräldrar. Annars brukar vi allt som oftast vara ensamma... Även om vädret varit svalare har vi sluppit ihållande regn. Fram till nu på eftermidagen!

Passar på att minnas de fina dagarna som varit med lite bider från stranden. Sen ska jag ta tag i allt det där jag borde göra... Eller inte!

Molly myser i badbaljan på baksidan

Bad i havet för de stora tjejerna

Maja dansar på klipporna

Sommarvärme

Nu har svalkan lagt sig även över Göteborg efter drygt två veckor med riktigt, riktigt varmt. Johan har varit bortrest med jobbet en vecka, så Sara har fått dra runt verksamheten på hemmaplan själv, men med ypperlig hjälp av stora stora syster Maja. Och så även ibland om humöret är det rätta av lilla stora syster Molly. Nu är Johan åter hemma och det återstår bara en vecka av arbete innan vi får semester allihopa tillsammans. Härligt!

Veckan som gått har varit väldigt lugn. Sara och barnen orkade med två utflykter i värmen, en in till stan för att hämta upp en flytväst som Stefan så snällt inhandlat åt Molly. Vi passade även på att åka till Näckrosdammen för att plaska i plaskfontänen och leka på lekplatsen. Sara fick ligga i för att hindra Molly från att kasta sig i dammen tillsammans med ankorna och näckrosorna. Maja saknar sina gamla kvarter och vill åka förbi "göteborgshuset" när vi har vägarna förbi.

Den andra utflykten gick till Alingsås för att hälsa på farmor och farfar och Cissi, deras hund. Molly fullkomligen avgudar Cissi och skulle om hon fick helst sitta på hennes rygg hela tiden. Dagen förflöt med fyrhjulingsåk ner till stranden i närheten där Maja, Molly och Sara tog sig ett svalkande dopp. Sedan besökte vi kusinerna Rasmus och Julias trädgård (de var iväg på semester) och lånade sandlåda, studsmatta och gungor, samt fikade med hemmagjord saft och bullar. Mums!

Resterande dagar har vi tillbringat på stenläggningen på framsidan av huset, där det är skugga och vinden kommer åt en aning. På baksidan med altanen har det inte gått att vara då temperaturen nästan överstigit 30 grader och vinden inte kommer åt alls. Men det finns mycket skoj att göra på en stenläggning med, rita med kritor, cykla, åka bobbycar eller hoppa hage...

När Johan kom hem på lördagsmorgonen packade vi ihop oss och åkte till havet. Åh, så skönt! Molly fick inviga sin fina flytväst och kunde för en gång skull röra sig lite fritt i vattnet. Maja som varit lite avvaktande till vattnet i år badade hon med.

I går hade vi storbesök från Jönköping, då Anna (Saras gamla kursare från sjukgymnastutbildningen) kom på besök med sin lilltjej Lisa. Så trevligt att träffas igen, då det inte blir så ofta numera i och med avståndet. Maja fick som vanligt stolt visa runt i vårt hus och hjälpte gästerna att utforska minsta lilla vrå av klädkammare och förråd.

Miranda har börjat att bekymmersfritt vända sig från mage till rygg. Problemen uppstår när hon ska tillbaka igen, speciellt på natten eftersom hon är van att sova på mage och blir mycket ilsk när hon inte kan komma till ro på rygg. Hon har också börjat gripa efter saker och kan ligga länge, länge på mage och observera lekande syskon, färgglada leksaker eller mamma som röjer i köket.

Sara försöker plocka ut en av många stickor som hamnar i Majas fötter efter barfotaspring på altanen...

Maja och Molly leker i kuddhörnan i Mollys rum och Miranda ligger och tittar på färgglada böcker

En glad Mirre i bara blöjan

En enda stor hög av sötnosar

Molly ikläd badmundering: Solskyddsdräkt, badskor och flytväst...