Omvälvande, men ändå inte!

Dags för en liten uppdatering! Jag har dragit mig lite för att skriva på sistonne... I förra veckan fick vi beskedet att Molly har diagnosen autism (finns hur mycket som helst att läsa om detta för den som är intresserad. Några förslag är detta eller detta), något som inledningsvis tog i alla fall mig ganska hårt. Inte för att det kom oväntat med en diagnos, utan mer att just autism är omgärdat av så mycket förutfattade uppfattningar. Inte minst hos mig själv! Det som dock slagit mig under veckan som gått är att Mollym ju fortfarande är samma härliga, positiva tjej som alltid och i mångt och mycket inte alls stämmer in på den bild många har av autism. Vi upplever inte alls de problem i familjen som beskrivs i många böcker och på nätet. Det kommer nog ta ett tag att smälta det hela och ni kommer givetvis få vara med på den spännande resa som väntar oss framöver. Men just nu känner jag att jag behöver landa i detta själv ett tag innan jag bjuder in er att ta del av mina tankar.

Annars springer livet på i sin gilla gång. Våren är verkligen här nu! Nästan all snön är borta från marken och vi har sett både snödroppar och krokusar. Härligt! När solen ligger på på altanen kan vi leka där (eller barnen leker och de vuxna sitter med en kaffekopp och solar näsan... :-) ) utan massa overaller och annat. Så skönt!

Sara var på utvecklingssamtal för Maja på dagis och Maja beskrivs som en pigg, nyfiken och glad tjej med bara goda saker att lyfta fram. Roligt!

Miranda har börjat gå, får man väl säga. Hon reser sig upp och stapåplar 10-20 steg titt som tätt. Men mycket längre än så kommer hon inte... Ännu!



Våren är som sagt här och häromveckan var vi i klätterträdet i området och lekte. Maja är en fantastisk storasyster och är väldigt omtänksam och hjälpsam om sina småsystrar.




Vi har börjat bli flitiga på att gå till öppna förskolan. Här har Mirre krypit ner i garaget för leksaksbilarna... Det är en trevlig förmiddagsaktivitet och lite bra för Molly att vara tillsammans med andra barn samt att delta i en sångsamling. Något hon uppskattar mycket och kan sitta still över förväntan! Det går bra så länge vi sjunger sånger hon känner igen...



Mirre äter i stort sett bara själv nu. I bland vill hon ha hjälp att få mat på skeden. Här har hon ätit yogurt. Mums!



Molly är pappas tjej. Fast mamma går ganska bra numer också. Mer gosig tjej får man leta efter!




Maja älskar att pyssla och fixa. Här har hon precis klippt och klistrat. Häromdagen gjorde vi gipsfigurer som hon stolt målade när de väl torkat. Men det var tålamodsprövande att behöva vänta så länge...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0